Arkeologisk utgravning

Jeg håper systemet på Forlagssentralen (lageret for Bokklubben og en lang rekke forlag) er litt bedre enn på boden min.

Jeg har to boder så fulle av esker med arkivmateriale, gamle klær – og ikke minst: bøker, mange av dem mine egne. Hver gang et nytt opplag eller en ny utgave av en bok trykkes, får jeg tilsendt en eske, og gjennom årene har det blitt mange. Eskene har blitt stablet oppå hverandre og så har esker med andre saker og ting blitt stablet oppå der igjen.

For noen dager siden ble jeg nødt til å begynne en arkeologisk utgraving. En leser som følger meg på facebook.com/endrele ville gjerne ha tak i «Det tar ikke slutt», en voksenroman jeg skrev som kom i 2005 og som ikke lenger er i salg. Det er den av mine bøker jeg har jobbet desidert mest med, og som har solgt aller minst. Noen ganger har jeg en følelse av at jeg har snakket med alle som har lest boka. Derfor ble jeg veldig glad da   en leser der ute gjerne ville ha tak i hele tre eksemplarer. Så jeg trakk pusten dypt og satte i gang med gravejobben.

Jeg fant bokesker, for dem er det mange av på boden. De fleste hadde jeg ikke åpnet engang, og ingen var merket. Så etterhvert som jeg gravde meg lenger og lenger inn og åpnet den ene esken etter den andre – uten å finne «Det tar ikke slutt» ble jeg litt bekymret. Husket jeg feil? Hadde jeg kanskje ikke fått to store esker den gangen forlaget skulle «realisere» lageret, som det så fint heter, når forlaget skal ØDELEGGE bøker de ikke lenger vil ha stående på lager. Frustrasjonen steg for hver tunge bokeske, men innerst inntil veggen, under den ene eska etter den andre med Pitbull-Terje-bøker, fant jeg endelig eskene med «Det tar ikke slutt».

Klar advarsel på bunkersen til Jim etter at Terje har okkupert den.

Og jeg fant også litt gull. Da «Pitbull-Terje går amok» kom ut for ti år siden, var det med illustrasjoner av Ella Okstad. Fra bok nummer 2 var det ikke illustrasjoner, fordi forlaget og jeg ble enige om at siden Jim og Terje ble eldre i boka (og enda litt større i de neste), passet det ikke lenger med illustrasjoner. Og i nye utgaver av «går amok» ble derfor illustrasjonene utelatt. Som er litt trist, for tegningene er morsomme og noen ganger litt såre. Førsteutgaven er for lengst utsolgt (muligens har noen eksemplarer også blitt «REALISERT»), men om noen fortsatt skulle ønske å få tak i den originale førsteutgaven, med de fine tegningene til Ella, kan den bestilles fra Pangbok.no. Signert, om du vil. Men DET er helt frivillig 🙂

Plutselig en dag sitter livsfarlige Pitbull-Terje i stua sammen med mamma og ser i album.

Legg igjen en kommentar

