Nordland fylkes kulturpris

I dag har jeg vært i Bodø for å motta Nordland fylkes kulturpris. Nordland er et fylke som har satset mye på kultur over lang tid, og rundt omkring i fylket er det mange som har gjort en enorm innsats for kultur, noen som formidlere og kuratorer, og mange som utøvende kunstnere. Derfor er det en stor ære å bli kalt hjem til Bodø og Nordland for å få denne prisen. Jeg har hatt en artig og hektisk dag med mye fin oppmerksomhet.

endre_lund_eriksen39

Fylkesordfører Sonja Alice Steen og fylkesråd for kultur og miljø Hild-Marit Olsen gir meg den fine og veldig hyggelige prisen. (Foto: Tor Einar Schøning, Nordland fylke)

Det var fylkesråd for kultur og næring Hild-Marit Olsen og fylkesordfører Sonja Alice Steen som overrakte prisen og samtidig sa veldig mye fint om mitt forfatterskap. Prisen består av et kunstverk av Bodøkunstneren Jonny Bjørnbakk og noen penger, sant å si er jeg ikke helt sikker på hvor mange kroner det er snakk om, men det er jo heller ikke det viktigste her.

Dette er forresten ikke første gang jeg har møtt i fylkestinget i Nordland. For mange år siden, da jeg var 18 år, var jeg ungdomskandidat for et lite og ganske bra parti. Jeg sto på femte plass på lista, og vi klarte å få inn fem kandidater. Men på grunn av ordningen med distriktsutjevningsmandater, var det ikke jeg som kom inn, men en dame som sto på tiendeplass, som var fra et kommune som ikke var representert på fylkestinget. Ærlig talt var dette ganske ergerlig da, jeg hadde jobbet sent og tidlig i månedsvis med den valgkampen, men nå i ettertid er jeg ærlig talt glad jeg slapp unna fire år som fylkestingspolitiker. Kanskje hadde jeg ikke da fått tid til å dyrke min andre store lidenskap ved siden av politikk: nemlig skrivingen. Og kanskje hadde jeg ikke da debutert med «Pitbull-Terje går amok» i 2002. Faktisk så jeg i salen flere personer som satt i Fylkestinget allerede den gangen, så kanskje hadde jeg sittet dere ennå? I stedet slapp jeg unna med å møte som vara på to samlinger.

Her kan du lese hva Avisa Nordland skriver om prisutdelingen, og her er NRK Nordlands omtale. Og Nordland fylke skriver litt her. Og jeg setter meg på flyet sørover, for nye utfordringer og eventyr.

Legg igjen en kommentar

